Portalul verifica.gov.md – noul mecanism digital de verificare a adresei de domiciliu și reședință
- 1819 afișări
Guvernul a aprobat astăzi lansarea Portalului guvernamental de verificare a datelor – verifica.gov.md – un nou instrument digital, integrat în ecosistemul digital guvernamental, ce permite verificarea online, rapidă și sigură, a informațiilor despre domiciliul sau reședința cetățenilor.
Noua soluție digitală a fost dezvoltată în contextul introducerii noii Cărți de identitate a cetățeanului Republicii Moldova, conform standardelor Uniunii Europene, care, din 31 martie 2025, nu mai include adresa de domiciliu. Aceste informații sunt accesibile acum prin scanarea codului QR integrat. Portalul este destinat autorităților publice centrale și locale, instituțiilor publice, organizațiilor de stat autonome, dar și entităților private sau persoanelor fizice cu atribuții în prestarea serviciilor publice și este funcțional la adresa verifica.gov.md.
Accesul la platformă este gratuit și este oferit doar pentru utilizatorul autentificat prin intermediul Serviciului electronic de autentificare și control al accesului (MPass), cu orice instrument de semnătură electronică, inclusiv aplicația EVOSign (aflată în regim pilot). Toate accesările sunt jurnalizate prin Serviciul guvernamental de jurnalizare (MLog), iar cetățenii pot vizualiza istoricul accesărilor în EVO sau pe Portalul guvernamental al cetățeanului (MCabinet), în secțiunea „Istoricul accesării datelor”. Verificarea datelor de către persoane juridice este permisă în baza unui temei legal și în condiții stricte de securitate și protecție a datelor cu caracter personal.
De asemenea, funcționalul „Verifică adresa” poate fi utilizat de orice persoană pentru verificarea și confirmarea propriei adresei de domiciliu. Verificarea se realizează de către un utilizator autentificat, prin extragerea automată a datelor din Registrul de Stat al Populației, în baza următoarelor informații:
IDNP
Tipul documentului, în funcție de statutul juridic al titularului:
-Buletin de identitate
-Buletin de identitate provizoriu
-Permis de ședere
-Carte de identitate
-Carte de identitate provizorie
-Carte de rezidență
-Seria și numărul actului de identitate
După validarea datelor, pe ecran va fi afișat rezultatul verificării: înregistrarea există sau nu.
Solicitantul va avea opțiunea de a descărca confirmarea în formatul documentului electronic de tip .pdf prin accesarea butonului Descarcă. Documentul imprimat va conține QR-code, data și ora verificării efectuate.
Datorită implementării Portalului guvernamental de verificare a datelor, cetățenii nu vor mai fi nevoiți să prezinte acte confirmative atunci când solicită servicii publice. Autoritățile vor accesa direct datele necesare, într-un mediu digital, sigur și reglementat.
Instituțiile care dețin registre sau sisteme informaționale sunt obligate să asigure disponibilitatea datelor deținute pentru expunere în Portal, iar cele care dețin deja instrumente similare funcționale, vor migra către soluția unică instituită prin hotărârea de Guvern.
Verifica.gov.md este parte din Strategia de Transformare Digitală 2023-2030, în conformitate cu principiul „o singură dată” (once-only) și cu legislația în vigoare privind serviciile electronice și protecția datelor.
Portalul este gestionat de Agenția de Guvernare Electronică, responsabilă de implementarea, dezvoltarea continuă și administrarea portalului, inclusiv de coordonarea cu instituțiile deținătoare de date pentru a asigura interoperabilitatea prin platforma MConnect.
Prin dezvoltarea de instrumente digitale noi, Guvernul asigură conexiuni mai puternice între cetățeni și prestatorii de servicii, contribuie la reducerea birocrației și la transparentizarea activității administrației publice.
Detalii:

