
Cum am început
În data de 8 mai 2018, ca urmare a măsurilor de consolidare a centrelor de date în sectorul public și de raționalizare a administrării sistemelor informaționale de către Guvern, denumirea Instituției publice „Centrul de Guvernare Electronică (E-Government)” a fost schimbată în Instituția publică „Agenția de Guvernare Electronică.
Echipa Agenției este formată din profesioniști care vin cu o abordare sistemică pentru a moderniza serviciile publice și a apropia guvernarea de cetățenii Republicii Moldova. Proiectele gestionate de Agenția de Guvernare Electronică pe segmentele e-Transformare a Guvernării și Modernizarea serviciilor publice sunt implementate cu suportul Băncii Mondiale.


Serviciile electronice facilitează interacțiunea și comunicarea dintre cetăţeni şi Guvern, oferind avantaje ambelor părți: Cetăţeanului - rezolvarea mai rapidă și mai eficientă a problemelor sale, Guvernului - mai multă încredere din partea populației.
2. Eficientizarea guvernării prin schimbul de date între autorități și instituțiile care prestează servicii publice
Instituțiile publice vor depăşi izolarea, vor opera și interacționa pe o platformă tehnologică comună, de schimb de date - MConnect. Cetățenii vor oferi autorităților publice datele personale o singură dată, iar instituțiile publice vor reutiliza aceste date pentru prestarea serviciilor guvernamentale.
3. Diversificarea canalelor de acces la serviciile publice
Pentru a asigura prestarea serviciilor publice prin intermediul mai multor canale, accesul cetățenilor va fi asigurat atât online (portalul guvernamental al serviciilor publice servicii.gov.md), cât și offline, prin intermediul Centrelor Unificate de Prestare a Serviciilor Publice (CUPS) în baza Centrelor Multifuncționale ale Agenției Servicii Publice, bibliotecilor modernizate din rețeaua ”Novateca”, oficiilor poștale, etc.
4. Asigurarea securității informației
Procesul de e-Transformare a guvernării necesită încrederea cetăţenilor, garantând confidențialitatea, integritatea şi disponibilitatea informaţiei. În acest scop Agenția de Guvernare Electronică, în comun cu partenerii săi, asigură un set de măsuri complexe de ordin juridic, organizațional și tehnic.
Cei 15 ani de transformare digitală în Republica Moldova, au marcat un parcurs ambițios spre o societate 100% digitală, în care serviciile publice au devenit mai calitative, mai eficiente și mai ușor de accesat. 367 din cele 637 de servicii publice disponibile în țară sunt deja digitalizate complet, iar numărul acestora continuă să se extindă.
Până în prezent, Agenția de Guvernare Electronică a realizat cu succes 23 de platforme și sisteme la bilanț, agenția oferă suport metodologic instituțiilor în proces de digitalizare sau dezvoltare a platformelor digitale, operează infrastructura serviciilor M, platforma de dezvoltare a serviciilor publice, multiple eservicii, precum și aplicațiile EVO și EVOSign.
Mai exact:
- 110 servicii publice digitalizate;
- 7 platforme digitale noi (MDelivery, Catalogul semantic pentru MConnect, FOD, MPower, e-APL, e-Consulat, Mdocs);
- 15 actualizări la platformele digitale existente (MPass, MSign, MConnect, MCloud, Portalul Serviciilor Publice, Catalogul semantic, Portalul Cetățeanului, Portalul pentru Business, MPay, MLog);
- 94 servicii reinginerite/regândite total, optimizându-se timpul, iar pentru unele dintre acestea timpul de prestare a fost redus cu 40%;
- 105 centre unificate de prestare a serviciilor (CUPS) devenite funcționale pe întreg teritoriul țării (100 CUPS deschise cu susținerea financiară a Grupului Banca Mondială);
- 6 sondaje naționale anuale privind satisfacția cetățenilor ca urmare a prestării serviciilor publice (2019 – 2024);
- Economii de 30 de miliarde la bugetul de stat, și 10 miliarde cetățenilor, în ultimii 5 ani.
Beneficiarii produselor de e-Transformare sunt cetățenii și vizitatorii Republicii Moldova, mediul de afaceri și instituțiile publice. Cel mai recent sondaj național anual privind satisfacția cetățenilor ca urmare a prestării serviciilor publice arată că 95% din respondenți vor sa acceseze servicii online, iar 59% dintre aceștia preferă să le acceseze din telefon.