Comisia Europeană apreciază progresul notabil al Republicii Moldova în digitalizare
- 684 afișări
Republica Moldova avansează constant în digitalizarea serviciilor publice. Conform evaluării Comisiei Europene, reflectate în Pachetul de extindere din 30 octombrie 2024, țara noastră a înregistrat progrese semnificative în implementarea Strategiei de Transformare Digitală 2023-2030, care confirmă angajamentul autorităților de a moderniza administrația publică prin tehnologie și inovație.
Astfel, evaluarea pentru Clusterul 3, Capitolul 10, subliniază: „În perioada de raportare s-au înregistrat unele progrese, întrucât guvernul și-a menținut angajamentul de punere în aplicare a Strategiei de transformare digitală 2023-2030 (STDM) și s-au înregistrat progrese notabile în ceea ce privește digitalizarea serviciilor publice.” Este important că acest calificativ - „progrese notabile” – este utilizat o singură dată în document și anume: în ceea ce privește digitalizarea serviciilor publice.
Pachetul de extindere este un set de rapoarte care prezintă principalele evoluții din statele candidate pentru aderarea la Uniunea Europeană. Este al doilea an în care Republica Moldova este inclusă în această evaluare, alături de alte nouă state candidate. Perioada de raportare se referă la intervalul 15 iunie 2023 - 1 septembrie 2024.
Conform Strategiei de Transformare Digitală a Republicii Moldova 2023-2030, Guvernul își propune să revoluționeze felul în care cetățenii interacționează cu administrația publică, implementând soluții digitale inovatoare în toate sferele de activitate. Până în anul 2030, Republica Moldova urmează să implementeze următoarele obiective de bază:
- 100% de servicii publice disponibile online;
- peste 70% din totalul tranzacțiilor în cadrul prestării serviciilor publice – în format online;
- 100% din operațiuni de schimb de documente și date din sectorul public - mod electronic.
În prezent, în Republica Moldova sunt disponibile aproape 300 de servicii publice electronice, care facilitează accesul cetățenilor la diverse servicii și stimulează dezvoltarea mediului de afaceri.
Conform celor mai recente raportări, la situația din noiembrie 2024, Republica Moldova a înregistrat următoarele rezultate:
- 64% dintre serviciile destinate antreprenorilor sunt deja disponibile în format digital
- 54% dintre serviciile pentru cetățeni sunt accesibile online.
Prin digitalizarea serviciilor publice, Moldova se aliniază tot mai mult la standardele Uniunii Europene și face un pas esențial în procesul nostru de integrare europeană.