Cine nu și-a dorit măcar o dată să scape de drumurile lungi și de cozile interminabile la ghișee? Pentru locuitorii satului Pănășești, acest vis a devenit realitate, după ce acum doi ani, a fost deschis primul Centru Unificat de Prestări Servicii (CUPS) – punct de alternativă pentru acces la serviciile publice esențiale, disponibile în format electronic.
CUPS-urile nu sunt doar un loc unde cetățenii își pot rezolva problemele birocratice, ci au devenit un simbol al eficienței și al digitalizării administrației publice locale.
CUPS: un singur centru, multiple soluții pentru comunitate
Pentru Marcela Istrati, specialistă CUPS din satul Pănășești, raionul Strășeni, fiecare zi este o nouă oportunitate de a aduce schimbare în viața consătenilor săi.
Marcela Istrati, specialistă CUPS, s. Pănășești, r. Strășeni: „CUPS din Pănășești este unul dintre primele centre deschise pe teritoriul RM. Cetățenii se adresează pentru reexaminarea pensiei, pentru indemnizația copiilor. Desigur că, de când s-a deschis centrul nostru în sat, sătenii au rămas foarte mulțumiți din cauza că ei pot să acceseze într-un loc mai multe servicii publice, accesibil. Pentru că centru nostru se află chiar în centrul satului, în incinta primăriei.”
Transformarea digitală a satului nu este doar un avantaj pentru locuitori, ci și pentru autoritățile locale. Administrația Publică Locală a început să folosească activ CUPS-ul pentru a redirecționa cetățenii către serviciile disponibile în incinta centrului.
Marcela Istrati, specialistă CUPS, s. Pănășești, r. Strășeni: „Desigur că și Administrația Publică Locală are avantaje, fiind deschis centrul alături de primărie, respectiv ei pot redirecționa cetățenii în centrul CUPS pentru a achita serviciile primăriei, pentru a perfecta unele acte legate de serviciile cadastrale și respectiv, pentru a achita unele taxe legate de apă, legate de salubrizare.”
CUPS-urile oferă o soluție integrată și eficientă pentru toți locuitorii satului. Un exemplu concret este povestea Stepanidei Sîrbu, locuitoare a satului Pănășești și beneficiară a serviciilor CUPS.
Stepanida Sîrbu, locuitoare s. Pănășești, r. Strășeni, beneficiară CUPS: „Pentru orice document trebuia să merg ori al Chișinău ori la Strășeni, trebuia să te pui în rând, să te programezi, ca să faci un document, dar acum e mult mai ușor. De exemplu, în această iarnă am vrut să înfiem o fetiță, tot am venit la serviciile CUPS și am făcut documentele și foarte ușurel, foarte simplu, am dat comandă și au făcut foarte bine. Altfel, am fi plecat la Chișinău, pentru că trebuia să ne programăm și după aceea, la Strășeni trebuia să fie foarte multe documente.”
Și soțul ei a simțit schimbarea. Când a venit momentul să pregătească documentele pentru casă, a apelat tot la centrul CUPS.
Stepanida Sîrbu, locuitoare s. Pănășești, r. Strășeni, beneficiară CUPS: „Soțul meu tot a apelat la CUPS pentru a face documentele pentru casă și a venit să vadă ce acte putea face în sat. De aceea, le recomand consătenilor să vină și să apeleze la serviciile CUPS pentru că este ușor și comod.”
Aceste povești personale arată puterea reală a unui proiect național care aduce administrația publică în era digitală. De la inaugurarea lor în 2021, cele 100 de CUPS-uri din satele Moldovei au gestionat mii de cereri, economisind timp și bani pentru cetățeni. Estimările arată că, în doi ani, beneficiarii au economisit aproximativ 825 de mii de lei, doar prin evitarea drumurilor inutile și a programărilor îndelungate.
Serviciile disponibile în centrele CUPS sunt utilizate, cu precădere de femei și persoanele vârstnice, care reușesc că acceseze rapid și ușor următoarele servicii:
reexaminarea pensiei, obținerea de certificate sau plata taxelor și impozitelor.
Centrele CUPS sunt un exemplu de succes care arată cum tehnologia și serviciile publice pot colabora pentru a crea o Moldovă mai eficientă și mai conectată.
***
Promovarea serviciilor publice disponibile in format electronic, prin intermediul Centrelor Unificate de Prestări Servicii (CUPS), face parte din campania națională „Intră în hora digitalizării!”, desfășuratăîn cadrul Proiectului „Modernizarea serviciilor guvernamentale” (MGSP), implementat de Agenția de Guvernare Electronică, cu suportul financiar al Grupului Banca Mondială.