Digitizarea ciclului complet de prestare a serviciilor de gestionare a înscrierilor în Registrul de Stat al Unităților de Drept va oferi posibilitatea obținerii acestor servicii mai simplificat și transparent în mod online, fără deplasări la sediile ASP și cu automatizarea maximă a proceselor, minimizând participarea factorului uman. Registru consolidat va include pe lângă companii și organizații non-profit și procesele de gestionare a gospodăriilor țărănești, întreprinzătorilor individuali și deținătorilor de patentă de întreprinzător.
Timpul de prestare a acestor servicii se va micșora de 10 de ori (e.g. timpul instituțional pentru înregistrarea primară a unui SRL simplu este calculat la 120 minute, după digitizarea procesului se reduce la 11 min).
Consolidarea datelor despre toate formele a unităților de drept într-un singur registru va permite controlul integrității datelor și o sursă unică de date despre aceste unități de drept, care va fi disponibilă și publicului larg în limitele permise de legislația în vigoare.
Totodată, trebuie notat, că noul model de prestare a serviciilor publice prevede separarea front-oficiului de back-oficiu. Pentru a asigura maximă capacitate în procesul de executare a Legii 234/2022 cu privire la serviciile publice, AGE dezvoltă o librărie de componente reutilizabile care vor permite configurarea rapidă a interfețelor de front-oficiu, adică a cererilor pentru un anumit serviciu. Platforma în cauză este destinată dezvoltării serviciilor publice electronice.
Un prim scenariu de aplicare PDSE este dezvoltarea serviciului electronic – eliberarea Extrasului din Registrul de stat al întreprinderilor și întreprinzătorilor individuali.
Astfel acest serviciu, a fost lansat la 01 iunie 2022, fiind primul elaborat în baza componentelor PDSE. Acesta asigură prestarea serviciului electronic 100%, de la depunere până la eliberarea documentului. Serviciul este integrat cu toate serviciile guvernamentale de platformă, oferă posibilitatea livrării rezultatului serviciului la domiciliu prin MDelivery, solicitarea serviciului prin împuternicire MPower și descărcarea documentului electronic din cabinetul personal (MCabinet).
În același context, AGE, în comun cu expertul pe proiect și ASP a elaborat proiectul hotărârii Guvernului cu privire la aprobarea Conceptului Sistemului informațional „Registrul de stat al unităților de drept”.
Guvernul a aprobat, la 28 decembrie 2022, Conceptul Sistemului informațional „Registrul de stat al unităților de drept”.
Sistemul informațional „Registrul de stat al unităților de drept” (în continuare – SI RSUD) este un sistem informațional destinat evidenței unităților de drept prin înregistrarea de stat a acestora, în condițiile și în conformitate cu prevederile Legii nr.220/2007 privind înregistrarea de stat a persoanelor juridice și a întreprinzătorilor individuali.
SI RSUD este parte componentă a sistemelor informaționale de stat ale Republicii Moldova și reprezintă un ansamblu de resurse și tehnologii informaționale, mijloace tehnice de program și metodologii.
SI RSUD formează resursa informațională de bază Registrul de stat al unităților de drept (în continuare – RSUD), care conține totalitatea sistematizată de date despre unitățile de drept înregistrate în Republica Moldova.
Obiectivele de bază specifice stabilite pentru SI RSUD:
1) evidența centralizată automatizată unică a unităților de drept în conformitate cu standardele internaționale;
2) asigurarea formării resursei informaționale de stat, vizând totalitatea unităților de drept;
3) instituirea unui mecanism automatizat destinat înregistrării într-un mod autonom de către persoanele fizice și persoanele juridice ale unor tipuri de unități de drept și actualizării unor informații aferente acestora;
4) evidența centralizată a denumirilor tuturor tipurilor de unități de drept;
5) asigurarea sistemelor informaționale de stat, cât și cele private, cu date complete și veridice referitoare la unitățile de drept, în baza unei modalități unice de identificare și prin intermediul platformei de interoperabilitate (MConnect).
Sarcinile de bază realizate de SI RSUD:
1) organizarea controlului informațional al datelor, asigurarea acumulării informațiilor de tipul și calitatea stabilită cu ajutorul unor mijloace speciale tehnice și de program și cu forțele subdiviziunilor și colaboratorilor desemnați;
2) asigurarea protecției datelor și a securității informaționale în cadrul formării și exploatării sistemului;
3) asigurarea schimbului de date cu alte sisteme informaționale, prin intermediul platformei de interoperabilitate.