Servicii stare civilă

Servicii stare civilă

Agenția de Guvernare Electronică este antrenată într-un proces amplu de modernizare a mai multor grupuri de servicii publice asociate următoarelor evenimente de viață: Naștere, Deces, Căsătorie și Divorț. 

Pe parcursul ultimilor doi ani, în cadrul MGSP,  serviciile respective  au trecut printr-un proces de analiză și regândire fundamentală (reinginerie) urmare căruia, pentru fiecare serviciu a fost elaboratcate un flux de lucru alternativ, optimizat, simplificat din punct de vedere administrativ și maximal automatizat. 

Astfel, pe partea Ministerului Sănătății, se lucrează la dezvoltarea SI e-Nastere, e-Deces care va permite constatarea medicală electronică a nașterii și decesului persoanei de către instituțiile medicale.  

Din momentul punerii în aplicare a sistemului dat, începând cu anul 2023, vor dispărea certificatele medicale constatatoare a nașterii și a decesului de strictă evidență cu care astăzi cetățenii trebuie să se prezinte la ASP pentru eliberarea certificatelor de Naștere și Certificatelor de deces, la CNAS, ca să-și poată ridica îndemnizația la naștere sau ajutorul de deces, la cimitir ca să poată înmormânta decedatul. 

Informația despre constatarea faptului nașterii și a decesului va fi transmisă automatizat în RSP și în alte sisteme informaționale, precum Sistemul de asigurări medicale al CNAM și cel de protecție socială a CNAS.  

Drept urmare, informația comunicată automatizat către CNAM va permite includerea copilului nou născut în lista medicului de familie a mamei,  iar CNAS va putea asigura în mod automatizat, din oficiu, alocarea și achitarea indemnizației unice la naștere fără ca părintele să trebuiască să prezinte careva cereri în acest sens. Procesul va fi similar și pentru înregistrarea decesului. 

Mai mult decât atât, practica actuală prin care părinții iau certificatele constatatoare din instituții medicale moldovenești și se prezintă cu ele în România pentru a solicita acolo înregistrarea nașterii la oficiile de stare civilă și abia după aceea se prezintă pentru transcriere se va reduce la zero.  

Pe partea ASP, digitalizarea serviciilor de stare civilă menționate (Naștere,  Deces, Căsătorie și Divorț) implică următoarele schimbări majore:Certificatele actuale de căsătorie, divorț, naștere, deces  pe suport de hârtie își vor pierde statutul de documente primare.Cetățenii nu vor mai fi obligați să le dețină, să le păstreze și să le prezinte atunci când solicită servicii publice.  

Înscrisul principal de stat care confirmă faptelede stare civilă va fi anume înregistrarea electronică în Registrul Actelor de Stare Civilă, care va fi integrat cu Registrul de stat al populației.  La solicitare, certificate prime menționate vor putea fi eliberate, însă ele nu vor fi documente de strictă evidență. 

Sistemul informațional în care urmează să fie digitalizate serviciile de stare civilă va fi unul la care vor avea acces toți actorii implicați în înregistrarea evenimentelor de stare civilă - Oficiile de Stare Civilă, Reprezentanții APL cu împuterniciri de înregistrare a evenimentelor de stare civilăconsulii din cadrul Misiunilor Diplomatice și Consulare ale MDA peste hotare. Ei toți, cât și cetățenii vor putea accesa sistemul și transmite dateîn regim real.  

Nu vom mai avea cazuri cândinformația de spre căsătoria sau divorțul cetățenilor aflați peste hotare ajunge în RSP peste o lună de zile dar poate chiar și mai mult.  

Cetățenii vor putea depune cererile pentru înregistrarea evenimentelor de stare civilă și eliberarea extraselor din registrul actelor de stare civilă on-line, nu vor fi restricționați prin principiul actual al teritorialității, în a se adresa la orice oficiul de stare civilă. 

Sistemele menționate, atît pe partea Min Sătătățiicît și pe partea Agenției Servicii publice, vor fi integrate cu registrele publice naționale, serviciile și platformele naționale, pentru a asigura circuitul informației de la o instituție la alta 

Obiectivul este ca cetățeanul care solicită pentru sine sau pentru apropiații săi un serviciu de stare civilă se prezinte doar cu Buletinul de Identitate, iar dacă depune cererea on-line, sa dispună doar de semnătură electronică pentru a putea beneficia de serviciul de stare civilă. Toate datele deținute despre cetățean în registrele naționale, trebuie să poată fi interpelate de către registratorii de stare civilă în mod automatizat. 

Odată cu digitalizarea serviciilor de stare civilă planificată a fi finalizată  la finele anului 2023 și creșterea graduală a numărului de cetățeni care beneficiază de servicii on-line se vor reduce considerabilcosturile serviciilor și timpul de prestare a lor, ceea ce implicit va permite ridicarea gradului de satisfacție a cetățenilor care vor beneficia de ele. 

Agenda publică

Decembrie 2024

L M M J V S D
 
 
 
 
 
 
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
8
 
9
 
10
 
11
 
12
 
13
 
14
 
15
 
16
 
17
 
18
 
19
 
20
 
21
 
22
 
23
 
24
 
25
 
26
 
27
 
28
 
29
 
30
 
31