Vânzarea și cumpărarea autovehiculelor, digitalizată! Cum faci tranzacția online
- 640 afișări
Din 29 noiembrie 2024 cetățenii Republicii Moldova pot vinde sau cumpăra autovehiculele deja înmatriculate în Registrul de stat al vehiculelor, de oriunde ar fi, fără a se deplasa fizic la ghișee și fără să mai piardă timp stând în cozi interminabile. Totul este la un click distanță, simplu și accesibil pentru oricine are o semnătură electronică calificată.
Astfel, serviciul digitalizat de transcriere a dreptului de proprietate asupra vehiculului este disponibil 24/7. Noul serviciu a fost dezvoltat de Agenția de Guvernare Electronică (AGE) pentru Agenția Servicii Publice (ASP), cu scopul de a simplifica procesul, a economisi timp și a asigura transparență.
„Țara noastră devine un exemplu în regiune, oferind cetățenilor acces la servicii sigure, moderne și eficiente. Noul serviciu digital reduce riscurile de fraudă și oferă flexibilitate maximă pentru toți utilizatorii. Timpul tranzacției este de maxim 10 minute”, a declarat Nicoleta Colomeeț, directoarea AGE.
Cum funcționează serviciul?!
Vânzătorul
- Accesează Portalul Serviciilor Publice / Transcrierea transmiterii dreptului de proprietate asupra vehiculului sau direct: https://eservicii.gov.md/asp/dimtcca/cerere/EVL01
- Se autentifică prin platforma MPass
- Completează online datele cumpărătorului și semnează electronic contractul.
Cumpărătorul
- Primește o notificare prin e-mail, analizează oferta și semnează electronic contractul (oferta și clauzele contractului pot fi examinate timp de 5 zile calendaristice, la expirarea cărora, dacă oferta nu este acceptată, aceasta se anulează automat)
- Semnează electronic contractul
- Achită taxa prin Mpay și alege cum să primească certificatul de înmatriculare.
Agenția Servicii Publice
- Verifică eligibilitatea vehiculului și validează cererea timp de o zi lucrătoare
- Notifică cumpărătorul și vânzătorul prin e-mail despre validarea cererii și înregistrarea vehiculului după noul proprietar
- Emite certificatul de înmatriculare provizoriu, accesibil și din EVO.
IMPORTANT
- Serviciul este disponibil pentru persoane fizice și juridice, cu condiția că vehiculul să nu fie supus restricțiilor, leasingului sau locațiunii și să aibă plăci de înmatriculare de tip nou.
- Valoarea tranzacției nu poate depăși 685.000 lei (echivalentul a 50 de salarii medii pe economie pentru anul 2024).
- În calitate de Vânzător poate fi proprietarul vehiculului (persoană fizică sau persoană juridică) sau un reprezentant împuternicit de către proprietar prin serviciul MPower.
- În calitate de Cumpărător poate fi doar o persoana fizică.
- Serviciul este disponibil pentru tranzacțiile care nu implică schimbarea numărului de înmatriculare.După validarea tranzacției, Contractul în format electronic, semnat de ambele părți, va deveni disponibil în Cabinetul personal (MCabinet) al Vânzătorului și al Cumpărătorului. Acesta va conține un QR code pentru verificare și posibilitate de descărcare.
- Certificatul de înmatriculare provizoriu digital poate fi accesat direct din aplicația guvernamentală EVO.
Serviciul integrează serviciile guvernamentale:
MPass – permite autentificarea vânzătorului cât și al cumpărătorului pe platforma serviciului.
MConnect – asigură schimbul de date între registrele informaționale de stat.
MPower –asigură delegarea drepturilor de vânzare a unui vehicul propiu atât unei persoane fizice cât și juridice prin acordarea unei împuterniciri de reprezentare.
MSign – permite semnarea electronică al contractului de vânzare – cumpărare.
MPay – permite achitarea plății pentru serviciul de eliberare al certificatului de înmatriculare.
MDelivery – permite livrarea certificatului de înmatriculare la domiciliu.
MCabinet – permite vizualizarea și descărcarea contractului de vânzare-cumpărare și al certificatului de înmatriculare.
MNotify – asigură informarea vânzătorului și cumpărătorului despre fiecare etapă a procesului de transcriere a dreptului de proprietate asupra vehicului.
MDocs–asigură stocarea documentelor (contractul de vânzare – cumpărare și al certificatului de înmatriculare provizoriu).
Notă: Serviciul este aliniat standardelor internaționale practicate în Germania, Estonia și Regatul Unit. Vedeți aici informația completă despre prestarea serviciului, dar și cum obțineți semnătura electronică la operatorii de telefonie mobilă ORANGE, MOLDCELL, la orice Centru multifuncțional al ASP sau pe www.semnatura.md.
_____________________
Serviciul a fost digitalizat de Agenția de Guvernare Electronică, în parteneriat cu Agenția Servicii Publice, cu suportul Grupului Banca Mondială, în cadrul proiectului „Modernizarea serviciilor guvernamentale” (MGSP).
Digitalizarea serviciilor publice din Republica Moldova reprezintă o schimbare majoră în modul în care cetățenii interacționează cu administrația publică și subliniază angajamentul autorităților pentru a oferi soluții inovatoare și eficiente pentru toți cetățenii, în aliniere cu Strategia de Transformare Digitală a Republicii Moldova pentru anii 2023-2030