Portalul Serviciilor Publice va fi actualizat conform celor mai bune practici europene
- 326 afișări
Peste 120 de funcționari din cadrul a 57 de instituții prestatoare de servicii publice au fost instruiți în cadrul a șase ateliere de lucru, organizate de Agenția de Guvernare Electronică, în perioada 16 – 23 octombrie 2024, cu scopul de a îmbunătăți procesul de gestionare a Portalului Serviciilor Publice (servicii.gov.md), ce reprezintă punctul unic de acces la informațiile privind toate serviciile publice prestate de autoritățile din Republica Moldova.
Un obiectiv important al atelierelor organizate de AGE este sporirea calității informațiilor aferente serviciilor publice disponibile pe portalul https://servicii.gov.md/ro, prin consolidarea capacităților funcționarilor în scopul de identificare și descriere a evenimentelor de viață și de afaceri în asociere cu serviciile publice conexe, precum și consolidarea cunoștințelor și abilităților prestatorilor de servicii de a oferi servicii publice proactive asociate cu un singur „Eveniment de viață sau de afaceri”, astfel ca informația să fie concentrată într-un singur loc, să fie expusă simplu, accesibil și pe înțelesul tuturor categoriilor de beneficiari.
Un eveniment de viață integrat pe portalul servicii.gov.md reprezintă o situație semnificativă în viața unei persoane, care poate genera necesitatea unor servicii publice specifice, iar prin centralizarea informațiilor necesare pe acest portal se urmărește asigurarea accesibilității și eficienței serviciilor online, în concordanță cu nevoile cetățenilor și ale mediului de afaceri.
Cătălina Plinschi, Secretar de Stat al Ministerului Dezvoltării Economice și Digitalizării, a salutat organizarea instruirilor organizate de AGE și a menționat: „Portalul Serviciilor Publice trebuie să devină un punct unic de acces de care are nevoie un cetățean sau un antreprenor, când are un eveniment de viață precum: căsătorie, naștere, moștenire, etc., fără să apeleze la instituții pentru informații suplimentare, fără să adune documente pentru dosar, fără să meargă la diverse instituții publice. Ne mișcăm spre digitalizarea completă a serviciilor publice, pentru ca interacțiunea umană în procesul de prestare a serviciilor publice să fie exclusă.”
La rândul său, Andrei Prisacar, director AGE, a precizat: „Orice serviciu public trebuie să se alinieze unui eveniment de viață, ce poate varia de la obținerea unui document de identitate, până la desfășurarea afacerii, imigrare sau altele. Portalul Serviciilor Publice are rolul de a centraliza toate aceste informații într-un singur loc și este esențial ca acestea să fie ușor accesibile și eficiente pentru cetățeni.”
Pe parcursul atelierelor de instruire, participanții și-au dezvoltat abilitățile de creare a conținutului pentru descrierea evenimentelor de viață și de business, precum: nașterea, educația, securitatea, servicii sociale, pierderea unui loc de muncă sau a capacității de muncă, siguranța alimentelor, construcția, achiziția sau închirierea unui imobil, inițierea unei afaceri, moștenirea sau închiderea unei afaceri și altele. De asemenea, au fost organizate exerciții practice în cadrul cărora s-au dezvoltat abilitățile participanților de a identifica și descrie evenimente de viață și de business, astfel ca acestora să le fie asociate serviciile publice relevante și instituțiile prestatoare, scopul fiind de a oferi beneficiarilor informația despre un eveniment de viață sau de business într-un singur loc, fiind exclusă necesitatea de a naviga pe diferite portaluri în scopul acumulării informațiilor și pașilor de urmat pentru a obșine rezultatul scontat. Astfel interacțiunea cetățenilor și a businesului cu instituțiile statului va deveni mai accesibilă, simplificată și mai prietenoasă.
Instruire au fost organizate în cadrul proiectului „Modernizarea Serviciilor Guvernamentale” (MGSP), cu suportul Grupului Banca Mondială, iar în calitate de formator a fost doamna Dace Gruberte, expertă în administrare publică din Republica Letonia.
La sesiunile de instruire au participat reprezentanți ai instituțiilor: Agenția Servicii Publice, Casa Națională de Asigurări Sociale, Ministerul Sănătății, Compania Națională de Asigurări în Medicină, Agenția Națională pentru Sănătate Publică, Ministerul Justiției, Agenția Resurse Informaționale Juridice, Agenția Națională a Arhivelor, Ministerul Apărării, Inspectoratul Național pentru Securitate Publică, Serviciul Tehnologii Informaționale al MAI, Centrul tehnico-criminalistic și expertizelor judiciare, Inspectoratul General al Poliției de Frontieră, Minister Muncii și Protecției Sociale, Consiliul Național pentru Determinarea Dizabilității și Capacității de Muncă, Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă, Inspectoratul de Stat al Muncii, Inspectoratul Social de Stat, Centrul Național de Acreditare din Moldova, Camera de Stat pentru Supravegherea Marcării, Camera de Comerț și Industrie, Consiliul de supraveghere publică a auditului. Inspectoratul General pentru Migrație, Ministerul Afacerilor Externe, Inspectoratul Național pentru Securitate Publică, Serviciul Vamal, Agenția de Intervenție și Plăți în Agricultură, Agenția de Mediu, Agenția pentru Geologie și Resurse Minerale, Agenția Moldsilva, Agenția pentru Geologie și Resurse Minerale, Ministerul culturii, Serviciul de evidență și circulație a bunurilor culturale mobile.